2012 yılını “olgunlaşma” yılı olarak tanımlayan Aras Kargo Genel Müdürü Salim Güneş’e göre e-ticaretin ülkemizde bu denli ciddi büyüme göste...
2012 yılını “olgunlaşma” yılı olarak tanımlayan Aras Kargo Genel Müdürü Salim Güneş’e göre e-ticaretin ülkemizde bu denli ciddi büyüme göstermesinin nedenleri arasında online alışveriş süreçlerinin daha ölçülebilir ve entegre hale gelmesi ile tüketici tarafındaki artan güven yer alıyor: “Bankalararası Kart Merkezi’nin verilerine göre 2011 yılında %50’nin üstünde büyüyerek 22 milyar TL’ye ulaşan e-ticaret hacmi bu yılın ilk 7 aylık döneminde ise 17 milyar TL’yi yakalamış bulunuyor. 2012 sonunda %35’in üstünde bir büyüme ile 30 milyar TL’ye rahatlıkla ulaşacağını söyleyebiliriz.”
Aras Kargo Genel Müdürü Salim Güneş’in dosyamızda yer alarak 2012 yılını değerlendirmesini istememiz yalnızca taşımacılık sektörünü ilgilendirmekle kalmıyor. E-ticaret sektörünün büyümesi, ismini her gün internette ya da gazete, dergi, televizyon ve radyolarda duyduğumuz e-ticaret şirketlerinin büyümelerinin yanı sıra kargo şirketlerinin de büyümesi demek. Günlük online alışveriş alışkanlıkları sırasında çok fark edilmese de kargo şirketlerinin hızı, güvenilirliği ve iş bitiriciliği e-ticaretin bugünkü yükselişinde büyük paya sahip. Salim Güneş de bu konuda benzer düşünüyor: “E-ticaret trendinin oluşmasında ve bilinen markaların dışında yeni girişimcilerin ve yöresel ürün üreticilerinin de daha erişilebilir hale gelmesinde internet kadar bu işin lojistik ayağını oluşturan kargo şirketleri de çok önemli paya sahip. Bu noktada yaygın lojistik erişimin en az kredi kartı veya internet penetrasyonu kadar hatta daha fazla bu sektörü geliştirdiğini söyleyebiliriz.”
Güneş: Diğer tüm lojistik süreçlerinden farklı olarak e-ticaret lojistiği, firmaların direkt müşteri memnuniyetine, satışlarına, tahsilatlarına en üst seviyede etki eden, fark yaratan bir süreç olarak karşımıza çıkıyor. 2012 yılında kargo sektörünün büyümesi yaklaşık %15 civarında; bu büyümenin %20-25’i e-ticaretteki gelişimle oluştu diyebiliriz.
Aras Kargo Genel Müdürü Salim Güneş
2005 yılında e-ticaret şirketleri ile çalışmaya başlayan Aras Kargo, özellikle 2007 yılı ile beraber -ki 2007 yılı Güneş’in söylediklerine göre firmaların çoğalması, artan internet erişimi ve değişen tüketim alışkanlıklarının yılı olarak dikkat çekiyor- bu alandaki çalışmalarını hızlandırmış. Bugün itibarıyla 500′ün üzerinde e-ticaret şirketi ile çalıştıklarını belirten Güneş, 2013′te bu sayının 1.000′in üzerine çıkmasını bekliyor: “Lojistik firmaları, özellikle de dağıtım firmaları e-ticaret sektörünün müşteriyle yüz yüze gelen yegane unsurları. Bu anlamda sektörün de kalbinde bulunuyor, yaşanılan deneyimde büyük ölçüde pay sahibi oluyorlar. Hızlı, zamanında ve hasarsız sevkedilen siparişler tüketici memnuniyetinde öne çıkan en önemli kriterler.”
E-ticaret gönderilerinin Aras Kargo’dan çıkan toplam gönderilerin ne kadarını kapsadığını sorduğumuzda ise Güneş’ten yüzde 15 cevabını alıyoruz: “Bu payın e-ticaret hacminin hızlı artışına paralel büyüyerek 2013’te %15’e, iki sene içinde ise %25 seviyelerine ulaşmasını bekliyoruz.”
2013 yılı içinde lojistik firmalarının kendilerini geliştirmesi gereken en önemli nokta olarak ise Güneş, depolama ve dinamik tedarik süreçlerinin e-ticarete göre yeniden dizayn edilmesini gösterdi. Bunun için de yüksek teknolojik uyarlamalar ve yeni ürün geliştirme çalışmalarına ihtiyaç olduğunu ifade etti.
Güneş: E-Ticaret lojistiğinin depo ve tedarik süreçleri, klasik lojistik işleyişlerine göre oldukça dinamiktir. Bu süreçler “just in time” mantığını en üst seviyede kullanmak isteyen, binlerce farklı noktadan çok hızlı ürün tedarik, depo kabül/sevk, teslimat gerektiren ve arkasından gelen on binlerce günlük satış ve iade işlemi kaynaklı, ciddi bir muhasebe/finans organizasyonu gerektiriyor.
Güneş ayrıca Aras Kargo’nun IT tarafındaki yatırımlarına da dikkat çekti: “Bizim Aras Kargo olarak e-ticaretteki avantajlarımızdan biri de, müşterilerimize olan IT kaynaklı erişim, data entegrasyonu, farklı raporlama seçenekleri ve müşteri hizmetleri kabiliyetimizdir. Ürünlerin çıkış noktasında, sevki anında ya da alıcılarına teslimattan hemen önce, SMS ile sipariş verdikleri ürünün tarafımızdan teslimata çıktığının bildirilmesi de, müşterilerimiz tarafından çok tercih edilen bir uygulamadır.”
Aras Kargo’nun ayrıca Tahsilatlı Kargo Hizmeti isimli bir servisi bulunuyor. Bu servis ile beraber Aras Kargo kapıda teslimat anında ürün bedellerinin tahsilatı için gerekli olan kredi kartı / POS cihazlarını, aktif olarak müşterilerinin kullanımına sunmuş durumda.
Aras Kargo’dan ve Salim Güneş’ten dinlediklerimizi toparladığımızda gözüken Aras’ın e-ticaret sektörü ile olan iş ilişkilerinden 2012 yılı içinde çok memnun olduğu yönünde. Zaten 2013 yılında da hem Aras Kargo için hem de bütün lojistik sektörü için toplam gönderilerin daha da büyük bir kısmının online alışveriş tarafından karşılanacağı düşünülüyor. Bu noktada ise kargo şirketlerinden beklenen, daha da hızlı ve güvenilir bir şekilde tüketicileri memnun etmek.
Aras Kargo Gönderilerinin Yüzde 10′u Online Alışverişten